Monday 30 June 2014

IN THE MAKING OF CREAMPUFF

helo geng!!
Lama dah tak ber-blogging n bila nak start balik dah rasa kaku...hahha...
Sejak dah abis blaja ni dan keje tak dapat2 lagi aku jadi buntu dah nak buat apa!!! so aku ada la letak bebepara plans untuk mengisi masa terbuang aku ni :

1. Apply cikgu ganti kat sekolah  (FAIL sebab cikgu takde yang nak bersalin!)
2. Apply cikgu pusat tuisyen (FAIL sebab dah cukup dah semua cikgu kat situ!)
3. Dok umah baking and pastry-ing...hahah (PASS selagi duit aku tak abis nak beli bahan2..)
4.Business cupcake +creampuff (TAKDE confident lagi....acaner?? )
So,dalam 4 list di atas,harini aku akan share dengan korag apa yang aku dah buat dalam list yang ke-3 :


             IN THE MAKING OF CREAMPUFF

BAHAN BAHAN UNTUK MEMBUAT PUFF:
  • 200g butter
  • 250g raising flour
  • 6 biji telur
  • 500ml air
  • satu tutup esen vanilla
  • 1sudu teh gula
dah cukup ke bahan-bahan???ok lets get started!!

CARA-CARA:
  1. Satukan butter air dan gula dalam satu periuk or apa-apa bekas la dan panaskan hingga mendidih
  2. Bila dah mendidih,masukkan terus tepung n kacau laju-laju sampai jadi dough.Dh jadi dough??ok..tutup api
  3. Dough tadi putarkan pulak dengan mixer with average speed
  4. Add up telur one each and putar bagi sebati dan letak lagi telur n putar lagi sampai la telur y keenam
  5. Masukkan esen vanilla yang wangi tu..
  6. Pukul lagi sampai lembut dan sebati,then masukka dalam piping bag
  7. Dulang yang nak dibuat pembakaran tu balutkan dengan aluminium foil(sapukan butter) ye n pipe kan atas dulang tu
  8. Renjiskan dough dengan air supaya senang dough tu naik
  9. biarkan dalam oven about 20-30 minutes pada suhu 200 degree celcius
Jom buat castard cream pulak!!

BAHAN-BAHAN:
  • 500ml susu segar (aku guna fullcream dutch lady)
  • 7sudu besar tepung kastard
  • 4 sudu besar gula
  • 1 sudu besar butter
  • 1 biji telur
CARA-CARA
  1. Satukan all the ingredients dalam satu periuk
  2. Kacau sampai tepung cair dan tak berketul
  3. Then nyalakan api dan kacau sampai jadi smooth and bercream
  4. Tutup api dan biarkan sejuk
  5. Kemudiannya masuk dalam piping bag an titipkan di ruangan tengah puff sehingga penuh
  6. Nak lagi cantik dan menarik guys??taburkan gula icing atas cream puff ye..
Inilah hasil creampuff yang aku buat..tak kemas sangat tapi bolela untuk orang y baru mencuba macam aku ni..hehe:















No comments:

Post a Comment